FC Brabantia
Wij promoten het toerfietsen in de ruimste zin van het woord.
 

Totaal wekelijkse registratie Strava 

 





Sluitingsrit 6 oktober

Zaterdagochtend 6 oktober meldden zich 13 leden voor de sluitingsrit van het zomerseizoen 2018.

Het startschot voor deze rit klonk om 9.00 uur ipv het gebruikelijke tijdstip 8.30 uur. Een mooie groep die net zoals de week daarvoor besloot om de rit als A- en B-groep gezamenlijk te rijden.In de week daaraan voorafgaand was al bepaald dat we de rit Noordhoek zouden gaan rijden, omdat deze rit eerder dit jaar niet door kon gaan. Mijn veronderstelling dat dit een saaie rit door de poldergebied zou worden werd voor de koffiestop al  gelogenstraft.

We vertrokken via de Langendijk (Rucphense bossen) en het natuurgebied Visdonk naar Nispen, waarna we vanaf de Brembos in een gebied terecht kwamen met afwisseling van rustige polderwegen en mooie beboste wegen.

De koffiestop kwam al na zo'n 30 kilometer bij het Gastels Sfeer (geen typefout, dit schrijf je echt zo), een echte aanrader voor gezinnen met (klein)kinderen om daar eens een bezoekje aan te brengen.
We waren met z'n allen zo goed gemutst dat we van een verbaasde serveerster achter lieten met een fooi van liefst € 10,00. Zij bleef "dankjewel" zeggen, zelfs toen we al lang op de fiets zaten om onze weg te vervolgen. 

De laatste 45 kilometer waren wel iets opener waardoor de wind, die we nu tegen kregen, wat meer vat kreeg op onze groep. Je zag dan ook verschillende renners die een grote rug op zochten om zich daar achter te verschuilen.
Zonder verder noemenswaardige problemen hebben we daarna onze laatste kilometers van dit officiële wegseizoen afgesloten.

We kunnen terugkijken op een wisselend seizoen met soms een goede bezetting, soms ook een tegenvallende bezetting, maar met bijna altijd prima weersomstandigheden. Soms zelfs te warm.

Het is nu tijd voor de mountainbikers onder ons om te beginnen met de verkenningstochten voor onze Rogelli veldtoertocht op zondag 2 december a.s. Veel succes allemaal en bedankt voor het mooie seizoen op de weg!!



Herfstkleurentocht 29 september

Opnieuw was het droog maar erg koud deze ochtend en stonden veel van onze leden al met de overschoenen aan bij De Vijfsprong.

Voor deze op één na laatste rit was, ondanks de kou, toch nog best veel animo. Zo'n 13 man stonden aan de start. Besloten werd om de A en de B-groep gezamenlijk deze toch te laten rijden.

Alle deelnemers waren het er wel over eens dat de tocht in deze periode van het jaar erg veel te bieden heeft. Er wordt continue gereden in een bosrijke omgeving en de verkleuring van de bladeren aan de bomen geven de natuur een prachtig jasje.

Met een omweg over de Langendijksestraat door de Nederheide (Rucphense bossen) naar Schijf om vandaar uit  de aansluiting te zoeken met het natuurgebied de Pannenhoef. Dat was het einde van fase 1 van de natuurgebieden waar we door fietsten. Via Rijsbergen, Hazeldonk en Galder werd vervolgens koers gezet naar het Mastbos in Breda. Bij de allereerste gelegenheid werd gestopt voor een paar kopjes koffie.

Nog geen 50 meter nadat we na de koffiestop weer op de fiets zaten ging de alarmbel af voor een lekke band van Piet.
Met vereende krachten, zoals het hoort, werd de band gewisseld en konden we onze weg vervolgen.
Na het Mastbos, via het Zandspui richting natuurgebied Pagnevaart om daarna langs vliegveld Seppe, tegenwoordig Breda Airport, terug te rijden naar Rucphen.

Een prachtige tocht die terecht de naam herfstkleurentocht draagt.



Effen 22 september

Ondanks dat de temperatuur binnen een paar dagen met meer dan 10°C naar beneden is gekelderd, mogen we ons toch nog gelukkig prijzen dat het vandaag droog is. Op de koude kun je je kleden, regen is vervelender.
Deze ochtend staan we met 13 man bij sporthal De Vijfsprong voor onze rit naar Effen. Een rit van 78 kilometer voor de A-groep en 72 kilometer voor de B-groep. Heel even hebben we overwogen om samen deze rit te rijden, zeker gezien onze prima ervaringen bij de rit van vorige week, maar uiteindelijk besloten we toch om met 2 aparte groepen te gaan.

De A-groep maakte in het begin al een omweg via de Langendijksestraat, om aan het einde daarvan linksaf te slaan richting Achtmaal.
In de Eendekooi in Achtmaal zagen we de B-groep stilstaan vanwege een lekke band bij Patrick. Dat wordt zo langzamerhand een traditie bij hem, want het is haast iedere keer prijs als hij zijn fiets van stal haalt. Hoeveel pech kun je hebben?

Uiteindelijk zijn we om Achtmaal heen via een prachtig natuurgebied in Belgié naar Zundert gereden.
Door de pech van Patrick was de A-groep aanzienlijk eerder bij het koffieadres aan de Galderseweg in Breda. Na de koffie vervolgden we onze weg via de fietspad langs en door het Mastbos. Dit gedeelte van Breda is prachtig wat de natuur betreft, maar de fietspad haalt het rijplezier fors naar beneden. Wat is dat een slecht stukje weg, terwijl daar ook kinderen vanuit Breda over heen moeten om bij hun sportverenigingen, zoals de tennisclub en de hockeyclub, te komen. Echt een aanfluiting voor Breda, jammer. 

Op de terugweg hadden we de toch wel forse wind flink tegen, maar ook daar hebben we ons door heen geslagen. We kunnen terugkijken op een mooie en gedisciplineerd gereden rit.




Café Holland, 9 september

Ondanks alle fiets activiteiten op zaterdag stonden er deze zondagochtend toch nog 9 man aan de start voor onze clubrit. Onder deze 9 mensen waren 2 gastrijders.Omdat we 's-middags ook weer de feestmiddag hadden werd er unaniem besloten om een alternatieve rit te rijden, namelijk Klavervelden. Deze voor de meesten bekende rit gaat via de bossen van Bergen op Zoom en Nispen weer terug naar onze gemeente. In totaal een kleine 55 kilometer. De aanwezigen waren allemaal liefhebbers die wel van een lekker tempo ritje houden, zodat we uiteindelijk terugkwamen met een gemiddelde van ca. 30 km p/uur. Dit zonder mensen het bekende "snot voor de ogen" te fietsen.Tijdens de rit hebben we onderling bepaald dat we de koffie stop zouden houden bij Stay Okay in Bergen op Zoom.Een mooie rit, waarbij het alleen jammer is dat de fietspad tussen Bergen op Zoom en Huijbergen van een beroerde kwaliteit is. Dat is al jaren zo, waarbij we ons telkens realiseren dat we ons gelukkig mogen prijzen dat we in de gemeente Rucphen wonen, waar de fietspaden altijd van een bijzondere kwaliteit zijn en prima worden onderhouden. Dat mag ook wel eens worden gezegd.  


Moerstraten 8 september

Op deze zaterdag was de belangstelling voor de clubrit niet erg groot. Naar alle waarschijnlijkheid werd  dit veroorzaakt doordat 

's-middags de Yellow Jersey Classic, georganiseerd door onze sponsor Rogelli, werd verreden. Grote namen kwamen hier aan start heb ik gehoord, zoals Joop Zoetemelk, Johan van der Velde, Peter Winnen en vele anderen. Een prima promotie voor de wielersport in zijn algemeenheid en voor Rucphen als dé wielergemeente van Nederland in het bijzonder.

Zelf heb ik hier niet aan meegedaan door mijn angst voor het rijden in een hele grote groep, maar ik overweeg toch om het volgend jaar eens te proberen.

Bij de start van onze clubrit zijn we met de B-groep meegereden voor het rondje Moerstraten met een lengte van zo'n 84 kilometer.
Het weer was wat killetjes, maar zeker niet heel slecht.
Er werd weer lekker en gedisciplineerd gereden, waarbij er elke 5 kilometer van kop werd gewisseld.
Wel hadden we een paar kleine hobbels onderweg zoals een weg onderbreking in Stampersgat en een grote braderie in Steenbergen. Deze laatste hindernis hebben we lopend naast de fiets genomen. Dat moest ook wel want we moesten naar ons koffie adres bij het oude postkantoor.
Wat een heerlijke eigen gebakken appeltaart met echte slagroom hadden ze daar.

Na het koffie adres zijn we met dezelfde discipline naar huis gereden, waarbij we tussen Moerstraten en Heerle een stukje afgesneden hebben, omdat we anders over een onverharde weg hadden gemoeten.
Het mocht de pret niet drukken en we konden terugkijken op een mooie rit.

  

Turnhout, 1 september

Zaterdag 1 september zijn we op de gebruikelijke tijd van 8.30 uur vertrokken voor onze jaarlijkse rit naar Turnhout.
Een prachtige rit en dit jaar ook prima weersomstandigheden.

De rit ging in een mooi gelijkmatig tempo via Rijsbergen, Hazeldonk richting Meerseldreef om vandaaruit de route volgen naar Baarle-Nassau.
Het mooiste gedeelte is toch wel het Bels Lijntje en de fietspad langs het kanaal. Aan dit fietspad was onze koffiestop gelegen.
Opvallend en belangrijk tijdens deze rit was het feit dat er op een ongelooflijk gedisciplineerde manier werd gereden: koppels, die elkaar om de 10 kilometer aflosten van de koppositie, waarbij de veiligheid en het sociaal gedrag uitermate goed werden bewaakt.
Eigenlijk geheel volgens het boekje. Complimenten waard dus. 


Oesterdam 18 augustus

Zo vlak voor het einde van de vakanties hebben veel leden hun fiets weer van stal gehaald. Daarom ook deze ochtend weer een mooie opkomst met zo'n 15 leden.

De A-groep vertrok voor een afstand van bijna 100 kilometer, terwijl de B-groep totaal ca. 93 kilometer voor hun kiezen kreeg.
Deze keer heb ik, samen met 6 anderen, gekozen voor de A-groep.
Met veel wind en dan vanaf het begin ook nog vol tegen, was tot de Oesterdam toch vrij zwaar. Voor we daar arriveerden had Peter al afscheid genomen, omdat hij last had van een vervelende blessure. Daarnaast zorgden de kopmannen ervoor dat we bij Hoogerheide een paar kilometer extra reden, omdat we een afslag misten en daar pas laat achter kwamen.

Het zwaarste gedeelte was toch wel bij het stuk van 5 kilometer bij de Reijmerswaalweg. Geen enkele beschutting tegen de felle wind met op het laatst nog een gedeelte met een behoorlijk stijgingspercentage.
Gelukkig werd op de Oesterdam de wind onze vriend en konden we het eerste gedeelte (tot de bekende bocht) vrij ontspannen rijden.
Bij de bewuste bocht aangekomen, waarna je de wind weer vol tegen kreeg, had Johan het zo uitgekiend dat hij van kop af kon en dit kon overgeven aan John en Dennis. Het tempo bleef evenwel lekker, waarbij we goed rekening hielden met elkaar.
Mooi gedeelte maar best heavy was het gedeelte na de Oesterdam langs het water terug naar het stadje Tholen, waar tot overmaat van ramp ons bekende koffie adres ook nog eens gesloten was. Op advies van een vriendelijke Tholenaar reden we naar het centrum waar we inderdaad een prima alternatief vonden bij het Hart van Tholen. Mooi terras en lekkere koffie en appeltaart.

Na de koffiepauze kregen we zoals verwacht de wind in de rug en konden we vrij ontspannen terug naar huis fietsen. Bij het viaduct tussen Kruisland en Oud-Gastel haalden we de B-groep in waarna we gezamenlijk het laatst stuk van 12 kilometer voltooiden.

Al met al weer een mooie rit.




Brabantse Pijl 11 augustus

Vandaag in dé klassieker van FC Brabantia meegereden met de B-groep. Zoals gepland vertrokken we om exact 8.30 vanaf sporthal De Vijfsprong met een mooie groep van totaal 20 man, verdeeld over de A-groep (8 man) en de B-groep (12 man).

Met de wind in de rug vertrokken we in oostelijke richting in een rustig tempo. Je krijgt op zo'n moment toch wel erg veel waardering voor de, met alle respect uitgesproken, ouderen onder ons. Sommigen zijn de leeftijdsgrens van 70 jaar al (lang) gepasseerd, maar trappen vrolijk in de groep mee en dat over een afstand van 90 kilometer.
Ik was wel verrast over een, voor mij onbekende, tussentijdse stop nog voor de koffiepauze, die werd aangekondigd als "plaspauze", maar daar zal de eerder genoemde leeftijd wel een rol in spelen.

Een heerlijke tocht door een mooie omgeving met o.a. de bekende en fraaie Slingerdreef, alleen nog even onderbroken door een zakelijk telefoontje omdat er wat probleempjes waren op het werk, maar ook dat was vrij snel opgelost.

Bij de koffiestop nog even een bakkie meegedaan, maar daarna heb ik vanwege tijdgebrek afscheid genomen van de groep en alleen doorgefietst, terwijl de rest nog even bleef zitten voor een 2e bakkie.

Als je op de heenweg wind in de rug hebt dan is het logisch dat je daarna op de terugweg de wind op kop hebt. Ik kan je zeggen dat 40 kilometer bij een windkracht 4 toch een behoorlijk eind is, zeker als je dat solo moet rijden.

Maar eind goed al goed, we hebben het gehaald en ik was op tijd binnen voor de volgende uitdaging op die dag namelijk de eerste wedstrijd bij de tennisvereniging voor de clubkampioenschappen. Dat liep minder goed af, maar dat terzijde.

Helaas bereikten mij die avond berichten dat de A-groep te maken heeft gehad met een naar incident met een valpartij tot gevolg.
Eén van onze gastrijders was daarvan het slachtoffer. Ik heb hem diezelfde avond nog gebeld. Hij was behoorlijk gehavend, maar had gelukkig niets gebroken. "Pijn over heel mijn lijf" waren zijn woorden, waarbij hij zich realiseerde dat dat de volgende dag alleen nog maar verergerd zou zijn.
Veel beterschap en hopelijk tot gauw. 

Chaam 5 augustus














Wat heerlijk! Bij de start op zondagochtend treffen we een groep van 12 man, waaronder één gastrijder.

Prachtig weer, een mooie groep en een fantastische rit, wat wil je nog meer.

In een mooi en voor iedereen te volgend tempo zijn we met een combi A-B-groep via het buitengebied van Sprundel en Rijsbergen naar Hazeldonk gereden om vandaar uit richting Meerseldreef te rijden. In Meerseldreef was het erg druk, maar gelukkig hoefden we daar niet door heen en zijn we via de Markweg in een bosrijke omgeving naar Chaam gereden.

Een klein stukje door Chaam bracht ons in het bosrijke buitengebied van Chaam, wat heerlijk koel aanvoelde op deze warme zomerochtend.

Na een korte stop bij ons vaste koffieadres op deze route, eetcafé D'n Brooy in Gilze, hebben we onze route vervolgd richting Bavel-Ulvenhout. 

Het weer en, bij sommigen, de vakantie stop waren aanleiding om het tempo iets te laten zakken. Helemaal niet erg, want uiteindelijk zijn we een fietstourclub met het motto: samen uit-samen thuis.

Uiteindelijk waren we rond de klok van 12.00 uur weer terug in de gemeente Rucphen en konden we terugkijken op een hele mooie rit onder prima omstandigheden.


Heerjansdam 28 juli

De geplande rit naar Heerjansdam is vanwege de weersverwachting afgelast. Regen en onweer werden voorspeld en de TC heeft besloten om geen risico's te nemen.

 



Alphen 21 juli

Deze zaterdagochtend opnieuw een prima bezetting voor de rit naar Alphen.
Onder zomerse omstandigheden vertrokken we met een groep van 12 man bij de A-groep en 8 man bij de B-groep richting het oosten. Onder de rijders van de A-groep waren 3 gastrijders. Overigens geen onbekenden voor de meesten van ons, omdat zij vaak deelnemen aan de open social rides op woensdagavond; rijders ook die zich prima weten aan te passen.

Er werd goed van kop gewisseld en het tempo was voor iedereen ook prima te volgen. Toch zijn er rijders onder ons die van alles verzinnen om van kop af te komen. De één gooit tijdens het rijden zijn navigatie op de grond, weer een ander rijdt 'bewust' voorbij een afslag en een ander excuus is een klapband.

We zijn via Effen en het Mastbos naar Ulvenhout gereden om vandaar uit via de prachtige Slingerdreef naar Alphen te rijden. Alphen was tevens onze stopplaats bij het voormalig nonnenklooster aan het sfeervolle dorpsplein midden in het dorp.

Na de koffie richting Baarle Nassau om zo via de Hoogstraatsebaan naar Minderhout te koersen. Daarna binnendoor, om Meerle te vermijden, richting Zundert, Wernhout en Achtmaal.

Uiteindelijk zijn we om ongeveer 12.30 uur in Rucphen gearriveerd met, ondanks alle oponthoud, een gemiddelde van bijna 30 km p/uur. Gerard heeft er daarna nog een extra lus aan vastgeplakt als training voor de IJsselmeerroute.

 


Strijensas 7 juli

Net zoals vorige week had zich ook nu weer een mooie groep van in totaal zo'n 20 man verzameld bij ons vaste vertrekpunt De Vijfsprong.
Op het programma stond een combi-rit met onze zustervereniging RTC Rucphen naar de Hoekse Waard met een koffiestop in Strijensas. De groep splitste zich zoals gebruikelijk op in een A- en een B-groep met respectievelijk 9 en 11 renners. De B-groep besloot in onderling overleg om de ronde wat in te korten o.a. omdat een aantal leden aan het terugkomen zijn van blessures.

De A-groep heeft wel de ronde over de Hoekse Waard gereden met in haar gelederen één lid van RTC Rucphen.
Vanuit De Vijfsprong zijn we via Hoeven richting Zevenbergen gereden om vandaar uit door te rijden naar de Moerdijkbrug. Heel mooi en ook veel veiliger dan voorgaande jaren was het fietspad dat ons leidde naar de beruchte Kil-tunnel. De afdaling in de Kil-tunnel was voor sommigen net een speeltuin omdat je je heerlijk kunt laten gaan. Weer terug omhoog was toch even net iets anders waar de snelste dalers stil vielen en anderen juist in een goede cadans naar boven reden. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen. De snelste daler werd op de weg naar boven door iedereen gepasseerd, maar boven aangekomen zagen we hem toch zo'n 100 meter voor ons rijden. Ra-ra, hoe kon dat?
Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw toen hij eerlijk vertelde een verkorting te kennen welke hij ook genomen had. Raadsel opgelost!

Daarna hebben we onze tocht over de mooie en verkeersvriendelijke Hoekse Waard voortgezet richting Strijensas waar we, op ons vaste adres aan het water, koffie met een appeltaartje hebben genuttigd. Het eerste rondje was voor de club vanwege het feit dat we een combi-rit reden met onze zustervereniging RTC Rucphen. Dank daarvoor.

Toen we weer wilden vertrekken stopte daar juist een vrouwelijke motorrijdster. Ze antwoordde bevestigend op onze vraag of het niet warm was op de motor en voegde daaraan toe dat ze daarom nu meteen alles uittrok. Eén van onze leden antwoordde ad rem en gekscherend dat we dan nog even zouden blijven wachten, waarna zij lachend duidelijk maakte dat ze toch echt alleen haar motorpak bedoelde. Elkaar een fijne dag toewensend zijn we daarna vertrokken voor het afsluitende gedeelte van de rit.
Het vervolg van de rit verliep op één lekke band na voorspoedig. Uiteindelijk hebben we de 120 kilometer voltooid in een mooi maar voor iedereen goed te volgen gemiddelde van ruim 29 km p/uur.


Vliettocht 30 juni















Eén van de mooiere tochten uit het rittenprogramma van FC Brabantia. Bij de start had zich dan ook een mooie groep gemeld van totaal 19 fietsers, waaronder 4 gastrijders. Deze 4 gastrijders waren voor de meeste Brabantianen geen onbekenden, omdat zij al vaker meerijden tijdens de Social Rides op de woensdagavonden. Mannen die zich prima aanpassen aan de mogelijkheden binnen de groep.
De totale groep splitste zich op in een A- en een B-groep, respectievelijk bestaande uit 13 en 6 renners.
De officiële rit moest vooraf op een aantal punten worden aangepast, omdat doorgangswegen waren geblokkeerd ivm werkzaamheden. Zoals gebruikelijk heeft Gerard dit prima geregeld en hebben we de rit dan ook zonder problemen kunnen rijden.
Door de A-groep werd een behoorlijk, maar voor iedereen goed te volgen tempo gereden van ruim 29 km p/uur bij schitterende weersomstandigheden, zelfs een beetje aan de warme kant.
De afwisselingen aan kop verliepen soepeltjes waardoor ieder zijn deel pakte.
Het mooiste moment van deze tocht is toch wel het koffieadres "Beneden Sas" bij de Dintelse Gorzen in Steenbergen, waar de A- en de B-groep haast gelijktijdig aankwamen.. Een prachtige locatie waar op het moment dat wij daar waren een pas getrouwd stelletje foto's aan het nemen waren. Hiermee willen we overigens de schoonheid van de rest van de rit niet tekort doen.
Uiteindelijk kwamen we zo rond de klok van half één terug in Rucphen en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde tocht.


Biesbosch 23 juni

Voor deze rit naar de Biesbosch van 125 km meldden zich 7 Brabantianen en 1 gastrijder. Door de aangekondigde schaapscheerderkou waren de meesten dikker aangekleed dan gewoonlijk in juni. In een lekker toertempo werd aangekoerst richting het pontje. Na de overtocht en het ommetje via Werkendam was de stop na bijna 80 km gepland bij de golfclub in Hank. Enkelen kregen daar het advies voor een half uurtje alleen ABN te praten. Een appeltaart met slagroom was de beloning. Met een voldaan gevoel vervolgde de groep de weg terug richting Vijfsprong. Met slechts één lekke band kon teruggekeken worden op een mooie rit in een prachtige, waterrijke natuur met mooie wegen. Met dank aan de tochten commissie. Dat mag ook best een keer gezegd worden.


Essense Hoek 24-6-2018

 













Blij verrast waren we door de grotere opkomst dan verwacht en dat nog wel bij de zondag rit.
Totaal stonden we met 13 man/vrouw aan de start, waaronder 2 gastrijders en ook een aantal van blessures terugkerende leden.

We besloten om de tocht als één groep te rijden, dus A- en B-groep samen. Hoewel het tempo daardoor niet heel erg hoog lag, althans voor de A-rijders, bereikten we wel het belangrijkste doel van onze vereniging en dat is gezellig samen fietsen.
Bij het bereiken van de Bakkersmolen in De Wildert werd in goed overleg besloten om de groep daar op te splitsen in 2 groepen tot het koffie adres in Hoek.
De B-groep nam hier de kortste weg naar ons koffie adres De Bostella in Hoek, terwijl de A-rijders een snel gereden ommetje maakten over de Kalmthoutse Heide. Op de Kalmthoutse Heide kwamen we verschillende grote groepen Japanners of Chinezen op de fiets tegen. Opvallend was dat verschillende van deze Aziatische toeristen met mondkapjes op reden, zoals ze kennelijk gewend zijn in Peking of Tokio om zich te beschermen tegen de smog. Wij waren van mening dat dit in het natuurgebied de Kalmthoutse Heide een beetje overdreven was. 

Bij De Bostella aangekomen zagen we al dat de tent feestelijk was aangekleed. Als je naar binnen ging kon je zien dat dit was gedaan omdat Julia 50 jaar geleden begonnen was met het uitbaten van deze tent.
De B-groep zat hier op het terras al op ons te wachten. Na gezamenlijk ons kopje koffie of ons colaatje te hebben gedronken zijn we weer als één groep naar huis gereden, waarbij we onderweg nog werden getrakteerd op een ongeplande stop door een lekke band. Bij zo'n voorval is het toch weer goed te merken dat we één groep zijn. Pechvogel Patrick hoefde alleen alleen maar af te stappen en zijn fiets vast te houden, waarna Burny in no-time en op een professionele manier de binnenband had verwisseld.

Al met al een hele leuke ronde in een meer dan goede sfeer!

 

Oesterdam 9-6-2018

Met een kleine groep van 6 man hebben we zaterdag de clubrit Oesterdam gereden. De gereden rit mag best gezien worden als een model rit.

Nadat besloten was om de rit, vanwege de wind, tegengesteld te gaan rijden werden er bij de start een paar afspraken met elkaar gemaakt om er op die manier een echte toertocht van te maken geheel volgens de doelstelling van FC Brabantia.

Deze afspraken waren o.a.:

  1. De gemiddelde snelheid zou 28 km p/uur zijn, wat er in de praktijk op neerkomt dat de kruissnelheden niet boven de 31 km p/uur uitkomen. Hierdoor zal niemand in de problemen komen en dat is ook de intentie van onze clubritten.
  2. We rijden in vast duo's 2-aan-2.
  3. We wisselen om de 10 kilometer van kop. Bij het wisselen geven we duidelijk aan dat we van kop afgaan en laten ons via de buitenkanten terugzakken naar de laatste posities.

Het is uiteindelijk een heerlijke tocht geworden door mooie natuurgebieden van Zeeland en Noord-Brabant in een goede sfeer en begrip voor elkaar.

Door de rit tegenovergesteld te rijden zijn we eerst door het prachtige natuurgebied rondom Bergen op Zoom gereden met Klavervelden, De Heide en Fort de Roovere, om vervolgens buiten Halsteren om via rustige wegen naar de Thoolse brug te rijden. Omdat de gereden afstand in Tholen nog maar zo'n 30 kilometer was hebben we de koffiestop uitgesteld tot Woensdrecht, althans dat was de bedoeling.

Na de Oesterdam hebben we in onderling overleg besloten om de weg langs het spoor te nemen en niet door de polder. In Woensdrecht aangekomen bleek ons koffieadres gesloten te zijn ivm een besloten party. De eigenaresse was niet gevoelig voor onze smeekbedes om toch koffie te kunnen drinken.
Op advies van Henk zijn we toen doorgereden naar Hoogerheide en hebben daar koffie gedronken bij een restaurant wat enkele jaren geleden is verbouwd. Prachtige locatie, erg mooi van binnen en een een prima alternatief.

De rest van de rit ging via Huijbergen, Hoek en Essen door bekend terrein naar huis. 

De B-groep heeft ook een alternatief gezocht en hebben onderling besloten om af te zien van de Oesterdam en in plaats daarvan een rit Putte te rijden.
Daardoor hebben we elkaar ook niet gezien op het koffie adres.

Al met al een prachtige rit voor zowel de A- als de B-groep!!

 


Viaductentocht 26-5-2018
















Met een zomerse temperatuur stonden er in totaal 20 leden aan de start van de viaductentocht.
De groep werd bij de start opgesplitst in een A- en een B-groep. Van de 20 leden kozen er uiteindelijk 9 voor aansluiting bij de A-groep en 11 voor de B-groep.
De route leidde ons door een mooi stukje natuur net over de grens met België om daarna de weg te vervolgen richting Brecht.
Bij het café "Trapke op" in Brecht kwamen de A- en B-groep weer samen om als club te genieten van een heerlijk kopje koffie.
De kroeg zat op dat vroege tijdstip, ca. 10.30 uur, al vol met Belgen die het weekend in gingen luiden onder het genot van een biertje. Zo vroeg aan het bier: ik moet er niet aan denken, maar dat is nu eenmaal België.

Uiteindelijk viel het beklimmen van de 14 viaducten voor de A-groep en de 4 viaducten voor de B-groep wel mee. Door een aantal van de deelnemers werd deze rit gebruikt als training voor hun geplande Alpen tochten of de geplande beklimming van de Stelvio.
Binnenkort zullen zij deze uitdagingen aangaan en wij wensen hen daar erg veel succes bij! Zet hem op mannen!!

We willen deelnemers aan onze clubritten op zaterdag en zondag wel vragen om rekening te houden met de verschillen in niveau's, de vorm van de dag of het natuurlijke talent dat je wel/niet hebt en als groep bij elkaar te blijven.
Ons reglement geeft niet voor niets aan dat we als groep rijden met als motto "samen uit, samen thuis".


Tholen 5-5-2018














Ondanks het feit dat veel leden ingeschreven hadden voor de Servais Knaven Classic van zondag 6 mei, was er zowel bij de A-groep als bij de B-groep een behoorlijk deelnemersveld voor deze clubrit. De A-groep had een bezetting van 10 man en ook de B-groep was van een vergelijkbare grootte.
De clubrit leidde naar het eiland Tholen om daar een ronde over het hele eiland te maken. De heenweg hadden we, anders dan normaal gesproken, de wind in de rug en daarom werd er ook een behoorlijk tempo aangehouden.
Onderweg werd al wel duidelijk dat Burny problemen had met zijn fiets en dan met name met de derailleur. Hij had een nieuwe ketting laten plaatsen echter zonder ook de cassette te vernieuwen, wat feitelijk een ongeschreven wet is. Gevolg was een voortdurend kraken bij het uitkomen van de bochten en bij het schakelen naar een andere versnelling.
Bij de koffiestop bij de Woonboulevard Poortvliet besloot Burny dan ook om terug te fietsen linea recta naar de fietsenmaker om alsnog een nieuwe cassette te laten monteren.
Bij de koffiestop werden we allemaal verrast door Freek, die trakteerde op een kopje koffie vanwege zijn 62e verjaardag.
De terugweg was aanzienlijk moeilijker vanwege de toch wel felle oostenwind. Peter had besloten om na de koffiestop aan te sluiten bij de B-groep, omdat hij enigszins last had van zware benen.
Uiteindelijk kwamen we rond de klok van 13.30 uur moe maar voldaan aan in de gemeente Rucphen en kunnen we terugkijken op een mooie tocht van 110 kilometer voor de A-groep en 85 kilometer voor de B-groep. 

 

Oostmalle 28-4-2018


Met 13 renners bij de A-groep en 3 renners bij de B-groep was de bezetting voor deze mooie tocht heel behoorlijk te noemen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat een paar vaste deelnemers om verschillende redenen niet mee konden. Een aantal waren op vakantie, anderen zijn volop in training voor de 4-daagse van Nijmegen en weer anderen zijn geblesseerd.
De rit zelf werd, zeker in het begin, wel enigszins ontsierd door regenbuien. Buienradar maakte hier geen melding van, maar dat vinden we tegenwoordig al niet vreemd meer.
Desalniettemin was de rit mooi, zeker het tweede gedeelte. Na de koffiestop bij Cartouche zijn we via een bosrijke omgeving terug gefietst naar de gemeente Rucphen.
Cartouche is toch wel een leuk koffieadres, waar het al vroeg in de ochtend druk is in een echte Belgische sfeer. Aan de bar een paar man die na een drukke werkweek ontspannen onder het genot van een biertje, wel erg vroeg op de dag maar dat zal zo wel de gewoonte zijn. Weer anderen zaten te genieten van een kopje koffie met een gebakje.
Bij de koffiestop misten we overigens onze clubgenoten van de B-groep. We nemen aan dat zij vanwege het weer een alternatieve en kortere route hebben genomen.
Met een mooi sociaal gemiddelde van ruim 28 km p/uur hebben we de rit voltooid.



14-04-2018 Zandvliet

Een mooie lente ochtend met een ietwat fris begin, waarbij de invloed van de zon echter al snel merkbaar is.
Het is een prachtige dag voor onze 2e rit over een afstand van meer dan 100 kilometer. Bij ons vaste vertrekpunt, sporthal De Vijfsprong hebben zich in totaal zo'n 15 leden verzameld om aan de geplande tocht naar Zandvliet te beginnen. De groep zou groter geweest zijn, maar een paar vaste "klanten", zoals Adrie van de Lindeloof, Peter Jongeneelen, Guust van Tichelt en Piet van Oers vertrekken vannacht naar Spanje om daar hun klimkunsten te gaan vertonen.

Opgesplitst in 2 groepen, een A- en een B-groep beginnen we aan deze tocht. De tocht is verkeersluw en heel gevarieerd met een paar lastige klimmetjes, bosrijke gebieden, open gebieden langs het Schelde-Rijnkanaal.
De A-groep is 11 man groot en de B-groep is in aanvang met 4 renners. Helaas moest Freek Domenie al vrij snel afhaken i.v.m. een chronische blessure. Binnen een paar weken zal Freek weer aanhaken met een hybride fiets met ondersteuning, zodat hij toch met de groep mee kan blijven gaan.

De prachtige ronde wordt op een prettige manier onderbroken met een koffiestop in Zandvliet bij Taverne "De Volle Ton", een typische Belgische taverne waarbij de stamgasten al vroeg op de dag de afgelopen week met elkaar doornemen onder het genot van een pilsje.

Rond de klok van 12.30 uur zijn we weer terug in de gemeente Rucphen, waarna ieder zijn weg naar huis zoekt om verder de middag te genieten van het heerlijke lente weertje. 


17-02-2018 2e Trainingsrit Klundert.

Na een hele mooie vrijdag middag waren enkele leden in gedachte al een korte broek en kort shirtje 
uit de kast tevoorschijn te toveren. Maar de avond en nacht werden rap kouder en om 9:30 uur vanmorgen was het heeeel koud.
Er was zelfs een lid die bedankte om mee te rijden vanmorgen wegens de kou en waar hij altijd de fanatiekste was en vraag wie er gaan rijden die liet het nu zelf mooi afweten. 
Dus om 9:30 stonden 14 dappere mannen aan de start bij de vijfsprong. De stickers werden al voor aanvang uitgedeeld, omdat er was geen koffie stop was.

Dus we moesten ons best doen om Corné, die na maanden rust weer eens zijn fiets heeft gevonden, bij ons te houden, want met deze kou was de verleiding wel heel groot om huiswaarts te keren en achter de gebreide broek terug te kruipen. Maar nee hij en de rest gingen gezamenlijk van start met de A en B groep tesamen. 

Het tempo zou laag blijven en de B mannen zouden bekijken hoe lang ze mee konden rijden,
petje af voor die mannen, want alhoewel soms de 28 werd gehaald bleven ze mooi aanhaken en werd de gehele rit gezamenlijk volbracht. Of toch niet??
In Etten Leur sloegen ineens 2 man "per ongeluk" rechts af, waar de rest recht door ging??
we mistte opeens een groene fiets in ons midden, het zal toch niet dat...............

De vingers werden vandaag niet snel warm en zelfs de beste handschoenen konden de kou niet geheel tegen houden. Maar er werd niet geklaagd en iedereen was vol goede moed en het werd een mooie rit van iets meer dan 50 km. Een mooie start en opbouw van het seizoen.

Volgende week zondag de jaarvergadering van de vereniging, dus graag zoveel mogelijk leden aanwezig om de verantwoording van het afgelopen jaar te bespreken en de plannen van het bestuur en de diverse commissies aan te horen. 

Fijn weekend verder en succes met de conditie want heel langzaam moet je zelf ook een keer door de weeks wat gaan doen om lekker mee te blijven fietsen in de groepen.                     


10-02-2018 1e Trainingsrit Essen Hoek.

Na een koude nacht dachten we dat de weg nog redelijk bevroren zou zijn en is er druk app verkeer geweest in de tochten commissie. Maar na inspectie buiten is toch het licht op groen gezet en waren 12 goed ingepakte mannen aanwezig om 9:30 bij de Vijfsprong. 
De 3 aanwezige B mannen zouden gezellig met de A mannen meerijden mits we het tempo zouden aanpassen. Niemand had daar uiteraard bezwaar tegen want het was tenslotte de eerste rit en kwam 25 prima uit voor de meeste.
Tot onze vreugde kwam zelfs het zonnetje nog even door en werd het warempel heerlijk fiets weer.
Helaas moesten we onze uitgestippelde route verlaten wegens een weg opbreking maar er leiden gelukkig veel wegen richting Schijf.

We hadden op deze "korte" rit geen koffie pauze maar toch vond Johan het nodig om een stop in te lassen voor een lekke band. Zijn fiets is voorzien van mooie schijf remmen maar zonder snel spanners dus een inbussleutel moest uitkomst brengen en laat hij die nu verloren hebben, dus met veel kunst en vliegwerk hebben we het gezamenlijk gefikst en konden we onze weg vervolgen.

Iedereen ging weer op pad maar nu bemerkte we dat de 3 B mannen er niet waren en toen bleek dat die al bij de Visdonk waren afgeslagen omdat Piet te veel last had van zijn blessure.
Dus hebben we voorop voor Jan met de korte achternaam de hele weg ons ingehouden met 25, terwijl die mannen helemaal niet in het peloton zaten. Dus de laatste 10 km werd toch even gas gegeven en kwamen we niet moe maar wel voldaan weer in de vertrouwde thuis basis.

De fiets was wel toe aan een flinke schoonmaak beurt want die zag er flink vies uit door de opspattende modder en slik.



07-10-2017 Sluitingsrit Noordhoek.

Vanmorgen angstig de buienradar site veelvuldig bekeken en via de app kwamen al verontrustende berichtjes binnen. De een durfde wel, de ander twijfelde nog en weer een ander vertrouwde het niet en bleef thuis.
Maar na veel wikken en wegen waren er toch 10 durfhals aanwezig om de verwachte regen te trotseren.
De rit was een afsluiting van mooi weg seizoen en onze weg kapitein Gerard van Gameren had een mooie rit "gevonden" en aangepast. 68 km door het polder landschap van Oudgastel, Stampersgat, Noordhoek en Standdaarbuiten. 

Net na het verlaten van Rucphen werden we nog verrast door een filmploeg die ons op de gevoelige plaat wist te nemen. en kon bewijzen dat we echt vertrokken waren. (bedankt Cornè.)
We hadden geluk, want het eerste voorspelde buitje bleef weg en we bereikte droog het rustpunt in Oud Gastel.
Deze leek nog gesloten maar we lieten ons niet neppen en klopte gewoon aan en warempel ze waren er al en we mochten aan de koffie.... met een puntje voor de liefhebbers.
Met een toch wel afgekoeld lichaam gingen we weer op pad om de laatste 40 km te nemen.

en we hadden lekker het tempo er in want we waren met de A en B ploeg samen en er werd prima aan de snelheid gehouden zodat iedereen prima kon bij benen.
Het werd een mooie rit met op 3 kleine druppels na, we werden er niet eens nat van, een volledig droge rit tot het einde toe. Via Oudenbosch wisten we het eindpunt weer te bereiken en kon iedereen terug zien op een mooi seizoen en een warme douche of bad opzoeken.

We gaan zoals traditiegetrouw vanaf zondag het bos in om de Giel Lambrecht tocht voor te bereiden en te verkennen. 

De zaterdagen zullen we mogen uitslapen de komende maanden maar voor iedereen die daar behoefte aan heeft, kunnen we elkaar via de app bereiken en misschien toch wel een tochtje maken op de zaterdag morgen of de zondag morgen op de weg. Zondags is meerijden met onze zuster vereniging RTC natuurlijk ook een optie voor diegene die dat willen, want die rijden de winter bij droog weer gewoon door.

Allen een goed winter seizoen gewenst en doe voorzichtig in de bossen en pas op de gladde en verraderlijke wegen op de weg de komende maanden.


23-09-2017 Baarle Nassau

Het is zaterdagmorgen altijd weer even de vraag wie er zal gaan fietsen

Vandaag staat er een mooie rit op het programma naar Baarle Nassau. De weersvoorspelling is goed dus het zal wel druk worden. Wel moeten we rekening houden met mist en kou in de vroege ochtend. Rond de starttijd (08:30 uur) 5 graden in Sprundel. Maar kou daar kan iedereen zich op kleden. Er zijn uiteraard altijd een paar stoere mannen welke liever in hun korte broek blijven rijden. Daarom stond er een gevarieerd gezelschap bij de Vijfsprong Lange mouw, korte broek lange broek en zelf 1 met oorwarmers. (Cat-Ear) http://www.cat-ears.com/all-products . Deze zorgen niet alleen voor warme oren maar zorgen voor veel minder windgeruis.

De opkomt is zeker goed te noemen. 8 sportieve fietsers welke van doortrappen houden  (A-groep) en 9 man welke willen fietsen en kletsen (B-groep). Halverwege de trip is er altijd een stop gepland voor koffie of thee met appelgebak of een koekje. De stop stond gepland bij het Brussels Hof in Baarle Nassau. Helaas gesloten dus moesten wij uitwijken naar een ander koffie adres. Onze “hoofd”-navigator (“Marijn”,  hij weet nog beter de weg dan de Garmin GPS.) wist nog wel een goed plekske dus de B-groep is naar de Groene vlinder gegaan. De A-groep heeft zijn uitvlucht gevonden bij de Pungelaer. Helaas geen gezamenlijke ontmoeting. De B- groep heeft geen gebruik gemaakt van optie koffie of thee met gebak. Zij bleven bij de boterham, de banaan en het gratis koekje. (Ze zijn zeker aan het lijnen!)

Jammer voor de A-Groep, want bij de B- Groep was het heel gezellig. Veel oude praat over bijvoorbeeld militaire dienst, gereden ritten van de zomer. Stoere bergbeklimmingen besproken welke werden ondersteund met bewijsmateriaal op de telefoon en een heel spannend verhaal van Marijn. Nieuwsgierig geworden? Dan had je erbij moeten zijn!  Of moet je het hem zelf nog eens vragen). Het was een mooi verhaal waarbij flink werd gelachen.

Na de koffie terug in het zadel. Gelukkig geen stop voor lek rijden maar wel voor de Tik van Toon.  Gelukkig niets ernstig. Na twee keer te zijn gestopt was Toon van zijn tik afgeholpen en konden we met goede moed door naar ons thuisfront. Het was wederom een geslaagde rit. Sportief, actief en zeker gezellig.

Op de terugweg, werden we nog geconfronteerd met klinkers en kasseien, wat niet iedereen even prettig vond. Het is echter wel een uitdaging!
Uiteindelijk zijn we in een rustig, maar toch nog behoorlijk tempo terug naar huis gefietst. Ondertussen genietend van de prachtige route.Tijdens de laatste kilometers kreeg Corné nog last van krampaanvallen. Maar petje af, want hij heeft het toch maar mooi volbracht.

Volgend weekend (30 sep-1 okt) echt de laatste ritten op zaterdag en zondag en daarna stapt een gedeelte van onze vereniging op de MTB.
Vanaf 8 oktober gaat een, hopelijk, grote groep weer beginnen met de verkenningstochten van de Giel Lambregts veldtoertocht. Iedere zondag om 8.00 uur zal de groep vertrekken vanaf sporthal De Vijfsprong. Iedereen is welkom. 


De 1025 minuten van Sprundel. 17 september 2017.

In het kader van 1025 jarig bestaan van Sprundel organiseerde RTC De Smid samen met de plaatselijke verenigingsraad “ 1025 Minuten van Sprundel”. 

Dit als variatie op de 1000 km die RTC De Smid 25 jaar geleden heeft gefietst bij het 1000 jarig bestaan van Sprundel.

In blokken van 3 uur werd gestart met een peloton van tussen 12 en 20 man, om in estafettevorm deze 1025 minuten te volbrengen.
Eerste peloton startte om 0.00 uur zaterdagnacht,  om tot slot met voltallig peloton om 17.05 uur te finishen op het Kloosterplein te Sprundel.

Onze groep van 10 Brabantianen was van 09.00 tot 12.00 uur aan de beurt.
Samen met een aantal mannen van RTC De Smid en nog een aantal “losse” renners vormden we een groep van 19 man,
waarmee we de 3 uur gezellig in rustig tempo hebben volbracht. Ontvangst om 8.30 uur was prima voor elkaar,
door de mannen van De Smid; koffie stond klaar en zakjes met repen, water,  bidon en fruit werden uitgedeeld.
Een aantal van ons had zelfs een aantal broodjes in de zak. Later bleek dat juist deze zakjes bedoeld waren voor de chauffeurs
en bijrijders van de diverse auto’s die voor en achter de groep ons begeleiden. Foutje bedankt! 
Een tweetal motorrijders zorgden er tevens voor dat we vlot en veilig door het verkeer konden fietsen. Bedankt mannen.

De laatste 2 uur werd het peloton vooraf gegaan door een aantal deelnemers die 25 jaar geleden de 1000 km hadden volbracht
en iedere deelnemer van de voorafgaande uren kon de laatste 2 uur weer aansluiten; een drietal Brabantianen maakten hiervan gebruik.

Door de laatste rondes wat kleiner te maken, lukte het de organisatie om het voltallige peloton (ongeveer ’n kleine 50 man)
om precies 17.05 uur te laten finishen op het Kloosterplein!

Al met al: een geslaagde en vooral gezellige activiteit waar we met plezier aan hebben meegedaan.
En dit alles, ondanks de duidelijk mindere voorspellingen, onder prima weersomstandigheden.

Complimenten aan de organisatie door RTC De Smid en verenigingsraad Sprundel. 

 Waalwijk 19 augustus 2017

Bikkels die niet bang zijn voor donkere wolken, op weg naar Waalwijk.

Met 5 man van de A ploeg en 4 man en een stoere vrouw van de B ploeg
stonden zaterdag morgen klaar voor vertrek voor hun wekelijkse rit.
Het weer was niet helemaal betrouwbaar dus er bleven enkele leden in hun warme bedje liggen.

De B ploeg wilde niet met de auto naar Lage Zwaluwe rijden om het mooie stuk van Waalwijk te rijden, omdat ze het risico niet wilde lopen nat in de auto naar huis te hoeven rijden.
Dus gingen ze richting Woensdrecht, Huijbergen.

De 5 mannen van de A ploeg gingen met een lekker windje in de rug richting Waalwijk, zonder leden van de tochten commissie en dus waren 4 man zo slim geweest om de route te downloaden.
En konden we, op een hele kleine misser na, de weg goed vinden.
Het werd een beetje donker voor het halve zolen pad, dus na de enkele druppels voor de zekerheid de regenjasjes maar aangedaan. Gelukkig bleef het bij dreigen want we hebben het mooi droog kunnen houden.

Het eerste stuk tot de Rustende Jager ging perfect, mooie omgeving, fijne fietspaden en in een mooi tempo van 29 gemiddeld.
Op het terras smaakte de koffie, cola en de appeltaart prima.
Toen we wilde afrekenen en opstaan, barstte er een flinke hoosbui los en die dwong ons het terras te verlaten en binnen nog een bakkie te nuttigen.

De door de TC toevertrouwde stickers zijn op het terras gul uitgedeeld aan de 5 rijders.
Na de bui de fiets weer opgestapt en enkele leden deden de rest van de rit gewoon het regenhesje uit.

Helaas ging na het eerste heuveltje (viaductje) het licht uit bij een mede Brabantiaan en zoals gebruikelijk werd het tempo aangepast en werd hij tot het eind uit de wind gezet door de 4 andere.

Gezamenlijk kwamen we dus heelhuids en droog thuis al moesten we in Oosterhout nog wel even een boom opzoeken om een kleine bui te trotseren.

Helaas was de opkomst niet groot en zullen er vele spijt hebben dat ze deze mooie rit hebben gemist. 


Na een paar prachtige ritten met onverwachts toch prima fietsweer, waar helaas geen verslag van is gemaakt, is er van de mooie rit van Strijensas gelukkig weer een verslag.


Strijensas – 5 augustus 2017

Vandaag lekker een lange rit over 118 kilometer. Op tijd uit bed, buienradar geraadpleegd, regenjack kan thuis blijven.

Om 8:30 uur met 8 man vertrokken. Iedereen had er veel zin in.

Door de polders richting Zevenbergen om vandaaruit door te steken naar de Moerdijkbrug.
Het tempo zat er lekker in vooral dankzij het kopwerk van Dennis en Johnny. Iedereen kon goed volgen.
Bij Zevenbergen een paar druppels, maar dat zou nooit veel kunnen zijn, want buienradar gaf pas vanaf 13:00 uur een kleine kans op een bui.

Die paar druppels echter zouden, zoals achteraf bleek, de voorbode zijn van een totaal verregende tocht.

 

Alsof dat nog niet voldoende was werden we ook nog getrakteerd op 2 lekke banden en, na de koffiestop, een valpartij. Deze laatste werd veroorzaakt doordat een hele brede tractor met aanhang niet voldoende ruimte kon en misschien ook wel niet wilde maken.

Guust en Gerard waren de ongelukkigen en we mogen blij zijn dat het uiteindelijk nog relatief goed afliep. Gerard heeft er alleen een klein fysiek ongemak aan over gehouden, doordat zijn duim is gekneusd.

De chauffeur van de tractor heeft hiervan niets meegekregen, want hij is doorgereden. Laten we het er maar op houden dat hij het niet heeft gemerkt.

 

Door de aanhoudend stromende regen zijn we naar huis gereden in een zeer behoorlijk gemiddelde van ongeveer 29,5 km p/uur. Wat een bikkels zijn het toch!!

Strijensas is een mooie rit, maar dan wel met een ander weertype. We doen hem nog een keer over!! 

Brabantse Pijl

 Na een paar dagen met heel veel regen kregen we zaterdag 15 juli het weer waar we op hoopten.

Met een lekker zonnetje en niet te veel wind vertrokken we met 21 renners om 8.30 uur voor de speciale clubrit De Brabantse Pijl.

De Brabantse Pijl is niet alleen de oudste traditionele rit van Brabantia maar dit jaar ook een speciale rit.

Het thema van deze dag was namelijk clubgevoel, saamhorigheid en gezelligheid, veel meer dus dan alleen afstand en snelheid.

De rit werd dan ook gereden met een combinatie van de A- en B-groep. Natuurlijk is het altijd jammer als leden door omstandigheden niet mee kunnen. Voor één van onze trouwste deelnemers van de ritten op zowel de zaterdag- als de zondagochtenden was de afwezigheid er één met een dubbel gevoel, enerzijds wrang maar anderzijds fijn. Gerard Rokx werd namelijk 53 jaar geleden juist op deze dag geboren en moest vanwege zijn verjaardag afzeggen. Alhoewel hij al overstelpt is met felicitatie-appjes, willen wij hem ook van deze plaats nogmaals van harte feliciteren.   

De groep was, zoals al gezegd, een gemêleerd gezelschap: vrouwen, mannen, oud, iets minder oud en jong.

De rit leidde ons door prachtige natuurlandschappen zoals het buitengebied van Breda, de Galderse Meren, de Chaamse bossen en als laatste door De Wildert, een prachtige stukje vlakbij huis.

Dat alles in een voor iedereen goed te volgen tempo.

 

Halverwege de rit werd een koffiestop gemaakt bij Café Welkom in Alphen.

De koffie/thee was hier voor rekening van de club, alleen de appeltaart moest uit eigen zak betaald worden.

Gerard van Gameren gaf al aan dat het een traditie aan het worden is.
Los daarvan is het ook gewoon erg lekker, zeker met slagroom er bij. 

Corné Verpaalen weet door zijn charme meestal binnen no-time in een goed blaadje te komen bij de bediening, zo ook hier.

 

 

 

 

Na de koffiestop zijn we lekker kletsend met elkaar doorgereden naar het formele einde van de rit bij de Menmoerhoeve.

Op deze locatie werden we afgeschermd van de rest van de bezoekers getrakteerd op een lunch op kosten van FC Brabantia met koffie/thee en een drankje.

Waarom we niet tussen de rest van de bezoekers mochten zitten is mij niet helemaal duidelijk geworden, maar wellicht zaten er een paar bekenden van de uitbater in onze groep waar hij niet zo’n hoge pet van op had.

Sommige van de groep hebben kennelijk al moeite met het zien van wijn of bier, want zonder ook maar één slok te drinken zijn ze de cijfercombinatie van hun cijferslot vergeten, waardoor Adrie Cools en Toon van de Broek in de problemen dreigden te komen. Een tang werd al gehaald, maar uiteindelijk lukte het na een kwartier toch om, met behulp van onze sloten-expert Martinette van der Pol, het slot te openen. Ik laat maar even in het midden wie de eigenaar was van het cijferslot.

De rest bleef in ieder geval  zoals je kunt zien, geduldig wachten en dat hoort ook zo bij Brabantia.

Al met al kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde dag, waarbij je ook eens met andere leden van FC Brabantia praat ipv het geijkte groepje. 

FC Brabantia rit naar Tholen (24-6-2017)  

Ondanks het weer en de rit van enkele helden in Limburg meldden toch nog 9 Brabantianen en Joop den Ouden als gastrijder van RTC zich bij de Vijfsprong.

Door de dreigende regen en de fikse wind viel al snel de beslissing dat de A en B groep samen richting Tholen zouden vertrekken.  

De heenweg via de A-route en de terugweg via de B-route. Een beter compromis was niet denkbaar.  

Al kort na het vertrek begon het te miezeren. Niet hard, maar wel genoeg om toch na een tijd nat te worden.  

Op weg naar Tholen stond de wind bovendien pal op kop.  

Toch nam ieder zijn verantwoordelijkheid door om beurt op kop te gaan.  

Opvallend was hierbij het sterke optreden van Freek.  

De rust was bij de meubelboulevard in Poortvliet, zowat het enige te vinden koffiecorner in het vlakke Zeeland.  

Na een lekker bakje koffie en de gebruikelijke lekkernij verliep de terugreis geholpen door de wind voorspoedig.  

Kort voor Bosschenhoofd sloeg het noodlot echter toe:  

Binnen 500 meter vielen drie lekke banden te noteren. Al bij al toch een mooie rit. 


Kinderdijk Molentocht 17 juni 2017

 

Met 12 mannen van de  A op tijd vertrokken naar de molens van Kinderdijk. Zeven personen van de B groep vertrokken vanaf station Lage Zwaluwe. Het weer was prima, wind NW 3 a 4, niet veel zon. De route naar Moerdijk (via molens van Hoeven & 2 x Etten-Leur) en via de Dortse buitenwijken was de moeite waard, maar de weg naar  Kinderdijk via Wijngaarden en Bleskensgraaf en langs de Graafstroom/Alblas was nog beter met als hoogtepunt de vele molens van Kinderdijk, waarvan er diverse in bedrijf waren.

 Zoals gebruikelijk liepen er vele toeristen uit het buitenland rond. Bij de pauzeplek kwamen de A en B groep elkaar weer tegen; na verorbering van diverse drankjes met appelgebak/broodjes terug via rustige paden in Papendrecht. Na de Merwedebrug scherp linksaf om langs de Wantij te rijden, richting Wieldrecht hetgeen voorspoedig verliep. Tevreden gezichten en commentaren na afloop over dit uniek stukje Holland. 

 

 

Enkele leden zijn  aangesloten bij een groep op Hemelvaartsdag en zij gingen een rit maken langs de Wester- en Oosterschelde. 
Een zeer gevarieerd landschap zagen ze voorbij trekken en veel voor ons onbekende paden en uiteraard was het water de hoofdmoot van de dag
.

Helaas was er wat mis communicatie en had niet iedereen begrepen dat het toch een rit van 100 km + zou worden. Dit is goed opgelost en we hebben een prachtige rit gehad met een gezellige koffie stop.




Op de terugweg kregen we nog een klapband en natuurlijk had niemand een reserve bij zich.
2 man zijn naar een braderie (die we net waren gepasseerd) terug gereden in de hoop daar een band te kunnen scoren. We hadden geluk en na een ruim half uur keerden we weer terug bij de pechvogel en kon hij zijn rit vervolgen.
De rest was in goed overleg al doorgefietst en de 3 achterblijvers zijn later veilig thuis gekomen.




Giro Zeeland 27 mei 2017

Zaterdag 27 mei was de rit naar alweer Zeeland maar dan het eerste stuk met de auto naar Grevelingen. Na het klaarmaken van de fietsen en een kopje koffie ging een groep van 11 man beginnen aan de GIRO.
Een bekende route vanaf Grevelingen naar Ouddorp, zo de Brouwersdam over naar Brouwershaven en oversteken naar Zierikzee en langs het Grevelingen meer weer terug naar het begin punt.

De koffie stop was uitstekend verkend door de mannen, want de meeste deden zich tegoed aan een pannenkoek, uitsmijter of een heerlijke appelpunt.

Het was een geweldige toch langs mooie plekjes en wederom veel water met heel veel toeristen door het mooie weer.




Combirit RTC-Brabantia 28 mei 2017

Zondag  28 mei waren we als Brabantia te gast bij onze zuster vereniging RTC Rucphen voor een rit van 100 km naar Wechelderzande BE.
De start was al om 8:00 uur en we verzamelde ons bij tankstation de Haan-Vlasveld in Rucphen.

Met 12 Brabantianen en en 11 RTC ers hebben we een mooie rit gereden door het Belgische land onder leiding van weg Kaptein Jules van Oers.

Het bijzondere was dat we werden begeleid door een volgauto van Peter Vlasveld die ons een veilige rit kon garanderen.
Het was niet voor niets geweest want al na 12 km kreeg Pieter Theunis een klapband en kon hij een nieuw wiel uit de auto krijgen en verder fietsen, anders had het voor hem einde oefening geweest en naar huis moeten lopen of vervoer moeten regelen. In het vervolg misschien maar een buitenband meenemen door 1 man.
En halverwege kreeg ook Sjaak Voeten een lekke band en ook die kon snel worden voorzien van een nieuw wiel, en thuis maar de band verwisselen.
Zo konden we mooi snel doorrijden met de groep naar West Malle waar de uitbater de tent speciaal voor ons eerder had opengemaakt en zelf wat taarten had gehaald waar gretig gebruik van werd gemaakt.
Je merkte wel dat ze niet de ervaring hadden met fietsers want de koffiemachine kon het niet aan om even snel 20 koppen te maken.
De laatste was ingeschonken en de eerste was al weer leeg dus kon ze opnieuw beginnen.

Na afloop van de wederom mooie rit was het nog even gezellig op het terras bij het tankstation waar we werden voorzien van een bruin biertje en een colaatje of koffie.

Al met al een groot succes en iedereen was dik tevreden. De sfeer was onderweg erg goed en er werd gezellig gekletst met de andere groep.

Op naar 8 juli waar wij de gastheer mogen zijn voor RTC.





CLUBRIT 6 MEI OOSTMALLE

Met 7 man in de A groep en 7 in de B gingen we met een frisse wind en bewolking op weg naar het zuiden.

Het werd een prima rit wat er was afgesproken dat we met de A groep niet te gek zouden doen en ons aan de afgesproken snelheid zouden houden.
Dit is ook prima gelukt en dus was iedereen tevreden met de "rustige" snelheid.

Via mooie en vooral rustige wegen kwamen we in het zonnetje aan op ons koffie adres in Rijkevorsel, waar de B ploeg al op ons zat te wachten.

De windjacks en beenstukken gingen uit en in een prachtig zonnetje werd er weer koers gezet richting Rucphen.

Na 100 km was iedereen moe maar voldaan en konden we terug zien op een mooie fietsochtend.


CLUBRIT 29 APRIL DRIMMELEN 

Vanmorgen vertrokken we met 26 renners richting Drimmelen. 
14 man in de A groep en 12 in de B groep. Via mooie rustige wegen leidde het naar Lage Zwaluwe, het tempo zat er lekker in want het enigszins koude windje was ons goed gezind.

In het stilte gebied langs de dijk werd er tot 2 x toe lek gereden dus kwam de B ploeg de A ploeg lachend voorbij.

Ook kon de later gestarte Anton Verpaalen mooi bijsluiten.
We waren gelukkig net op tijd om toch even gezellig in de "kroeg" van Drimmelen samen te zitten met de B ploeg die al uitgebreid koffie had genuttigd. De A ploeg verbrand meer calorieën dus zij hadden de recht op een appelpuntje met slagroom.
De terug weg via Den Hout, Teteringen en Terheiden ging tot onze verbazing ook prima want de gevreesde tegenwind was nauwelijks van invloed op het rappe tempo.

Nadat de zon ons een beetje in de steek liet werd het stiekem toch wel wat frisser en werden de spiertjes toch wat kouder wat resulteerde in wat ongemakken bij sommige renners.
Helaas was de St Jansstraat in Sprundel afgesloten zodat we via een andere route naar Rucphen moesten. De voorste mannen hadden helaas te veel haast om thuis te komen want van samen uit/ samen thuis was vandaag geen sprake. Volgende keer beter omkijken mannen.

Het was weer een mooie fijne fietsdag met prima fietsweer. 

Morgen nog een rondje Elsakker en Volgende week op naar Oostmalle.















CLUBRIT 8 APRIL TURNHOUT

Vijf graden bij de start; alles lekker droog en vrijwel geen wind. Prima fietsweertje voor een 100-km rit naar Turnhout. De A-groep vertrok met 11 man en de B-groep met 12 personen. De route leende zich voor aardig tempo: veel rechte stukken naar Baarle Nassau via Ulicoten, verkeersluw en daarna 12 km Bels lijntje. Tot slot werden we nog getrakteerd op 14 km langs het kanaal Turnhout-Schoten. Dit stuk was vorig jaar 10 km, maar onze kroeg schijnt op de fles te zijn. Nu hebben we gepauzeerd bij Cartouche, waar de B-groep al hun 1e bakkie op hadden. De terugrit verliep ook snel, zodat er na 104 km een gemiddelde van 29,0 was bereikt. De rit werd door iedereen als bijzonder mooi ervaren.

DE EERSTE CLUBRITTEN HEBBEN INMIDDELS PLAATSGEVONDEN

Zaterdag 18 maart zag het weer er niet vrolijk uit en dat had tot gevolg dat er maar drie kanjers bij de vijfsprong klaar stonden voor een mooie droge rit naar Drimmelen.
Wel heel veel wind op kop terug.

Zaterdag 25 maart vertrekken we weer om 09:30 vanaf de vijfsprong voor een rit naar Effen voor 76 km.

DE TRAININGSRITTEN 2017 ZITTEN EROP

Vanaf nu kan het echte seizoen gaan beginnen en we hopen op vele mooie kilometers en een mooi zonnetje.

Zaterdag 11 maart starten we vanaf de vijfsprong om 09:30 uur voor het eerste ritje van 60 km naar de Essense Hoek. Ook de B ploeg gaat die kant op voor 56 km zodat we gezamenlijk kunnen koffie drinken.

Iedereen een heel mooi seizoen gewenst en denk er aan veiligheid en plezier staat voorop.

DE EERSTE TRAININGSRITTEN 

De eerste trainingsritten zitten er op en het viel niet tegen.
Zaterdag al 22 leden bij de vijfsprong en zondag ook nog eens 11 man.
De foto`s van de zondag op de foto pagina.

Na een valse start vorige week gaat het weer nu de goede kant op en kunnen we zaterdag en zondag echt van start gaan met de trainingsritten.
Beide dagen om 9.30 uur vertrek vanaf De Vijfsprong voor een trainingsritje van 50 km.